Preventivní a intervenční programy pro školy

<< Nabízené služby

Středisko výchovné péče nabízí základním a středním školám realizaci preventivních a intervenčních programů zaměřených na klima třídy a vztahy ve třídě.

Součástí obou programů, jak preventivního, tak intervenčního, je diagnostika třídního kolektivu.

Preventivní program je určený pro třídy, ve kterých se doposud nevyskytl žádný závažnější vztahový problém. Je zaměřen na prohloubení komunikačních dovedností žáků, posílení soudržnosti a utužení kolektivu. Cílem programu je předejít případnému vzniku výrazně konfliktních situací ve třídě.

Intervenční program nabízíme, pokud se ve třídě již objevil nějaký vztahový problém, případně na něj plynule přecházíme po prvním bloku programu preventivního, kdy zásadnější obtíže vyplynou z diagnostiky třídního kolektivu.

V obou programech vyžadujeme aktivní zapojení třídního učitele, nejen v průběhu jednotlivých bloků, ale také nejméně 15 minut před zahájením a po ukončení každého bloku. Podmínkou pro uskutečnění programu je přítomnost minimálně 90% žáků.

Preventivní program

Preventivní program probíhá v rozsahu dvou devadesátiminutových bloků. Mezi jednotlivými bloky je časový odstup 2 až 3 týdny.
   - 1. blok (2 x 45 minut)
      - Seznámení se třídou, diagnostika.
   - 2. blok (2 x 45 minut)
      - Výsledky diagnostiky, aktivity zaměřené na posílení pozitivních vazeb, uzavření práce se třídou.

Intervenční program

Intervenční program ve standardním případně sestává ze tří devadesátiminutových bloků, přičemž v rámci druhého bloku mohou na povrch vyplynout natolik závažné okolnosti, že je nutné jej dle potřeby prodloužit. Také u intervenčního programu je odstup mezi jednotlivými bloky 2 až 3 týdny.

Může se stát, že situace ve třídě bude natolik závažného charakteru, že bude nutné ve spolupráci se třídou pokračovat v rámci dalších bloků.

Za všech okolností dbáme na to, aby byly emoce žáků adekvátně ošetřeny, nabízíme jim možnost individuální konzultace po skončení každého bloku. Také učitelé nás mohou, v případě potřeby, kdykoli kontaktovat a situaci ve třídě prodiskutovat.
   - 1. blok (2 x 45 minut)
      - Seznámení se třídou, diagnostika.
   - 2. blok (3 x 45 minut; v případě nutnosti s možností prodloužení)
      - Výsledky diagnostiky, intervence, nastolení změn.
   - 3. blok (2 x 45 minut)
      - Zhodnocení doposud dosažených změn, pozitivně laděné aktivity, zpětná vazba, ukončení programu.